Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: 2 Petrusbrevet 1:2-11

”Ty om allt detta finns hos er och växer till, blir ni inte overksamma eller utan frukt när det gäller kunskapen om vår Herre Jesus Kristus.”
2 Petrusbrevet 1:8

Bibeln På Ett År:

Job 14-16
Apostlagärningarna 9:22-43

 

 


I William Zinssers bok ”On Writing Well” berättar han hur många författare kämpar med ”slutproduktens tyranni.” De är så fokuserade på att få sin bok eller artikel publicerad och såld, att de glömmer tänka igenom, planera och organisera arbetet. Zinsser förklarar att ett rörigt manuskript ofta är resultatet av en författare som ”har sin blick fäst på slutmålet, utan att ha gett en tanke hur han skall nå det.”

Författare och pastor A.W. Tozer applicerar ovanstående princip på vårt andliga liv. I hans bok ”The Root of the Righteous,” beskriver Tozer vår tendens att ”endast bry oss om att producera andlig frukt … och bortse ifrån roten som är upphov till den.”

Aposteln Petrus, påminde de Kristna under första århundradet att Kristuslikt leverne och effektivt vittnande är resultat av en process. Han manade dem att växa inom åtta andliga områden: tro, dygd, insikt, självbehärskning, uthållighet, gudsfruktan, broderlig omsorg och kärlek (2 Petr. 1:5-7). Petrus sade att om vi allt mer visar på dessa egenskaper så ”blir [vi] inte overksamma eller utan frukt när det gäller kunskapen om vår Herre Jesus Kristus” (v.8).

Gud kallar oss till den underbara processen; att lära känna Honom, med löftet att detta kommer leda oss till produktiv tjänst i Hans namn och till Hans ära. —David McCasland


Herre, vi önskar så ofta en komplett och perfekt lösning, här och nu. Men Du jobbar efter Din nåderika och goda tidsplan. Låt Din godhet, tålamod och förmåga genomsyra oss så att vi kan vara till välsignelse för andra.


DET KRISTNA LIVET ÄR EN PROCESS DÄR VI LÄR OSS TOTAL FÖRTRÖSTAN PÅ GUD.