Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Filipperbrevet 1:3-14

”Jag vill att ni skall veta, bröder, att det som har hänt mig snarare har lett till framgång för evangeliet.”
Filipperbrevet 1:12

Bibeln på ett år:

1 Mosebok 10-12
Matteus 4

 

 


V id det första slaget vid Marne (i Frankrike) under Första Världskriget, skickade den franske generallöjtnanten Ferdinand Foch ut följande kommuniké: ”Min mittflank håller på att falla, min högerflank retirerar. Vår situation är utmärkt. Jag går till anfall.” Hans starka vilja att finna hopp i en minst sagt besvärlig situation ledde slutligen till seger för hans mannar.

Ibland kan vi i livets stridigheter tycka att vi förlorar varje kamp. Osämja i familjen, motgångar i affärer, pengabekymmer eller en försämrad hälsa kan få oss att se pessimistiskt på tillvaron. Men den som tror på Kristus kan alltid finna en anledning att säga: ”Situationen är utmärkt.”

Se på Paulus. När han kastades i fängelse för att ha predikat Evangeliet, intog han en ovanligt optimistisk attityd. Till Församlingen i Filippi skrev han: ”Jag vill att ni skall veta, bröder, att det som hänt mig snarare har lett till framgång för evangeliet” (Fil 1:12).

Paulus såg sin situation i fängelset som en ny plattform från vilken han kunde predika Evangeliet för vakterna i det Romerska palatset. Dessutom blev andra Kristna modigare av hans situation och kunde därmed predika Evangeliet mera frimodigt (v.13-14).

Gud kan utnyttja våra prövningar till att göra gott, trots den smärta dessa prövningar kan föra med sig (Rom 8:28). Detta innebär ytterligare ett sätt för oss att ära Honom.

—Dennis Fisher


Trösta oss, Herre, när livets prövningar kommer över oss - när vi så ofta misslyckas. Ge oss ny kraft, och hjälp oss att växa så att andra också får erfara Din godhet och Din tröst


PRÖVNINGAR KAN VARA GUDS SÄTT ATT HJÄLPA OSS SEGRA.