Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Mika 6:3-8

”Vad begär väl HERREN av dig annat än att du gör det som är rätt, att du älskar barmhärtighet och vandrar i ödmjukhet med din Gud?”
Mika 6:8

Bibeln på ett år:

1 Mosebok 7-9
Matteus 3

 

 


Vi är många som lovar oss själva att på något sätt markera början av ett nytt år. Vi avger löften, såsom att spara mera, motionera mera eller att tillbringa mindre tid på Internet. Vi börjar det nya året med goda avsikter, men det dröjer inte länge förrän vi frestas att återgå till gamla vanor. Vi återfaller då och då, sedan allt oftare och till sist har vi helt gått tillbaka till det gamla. Slutligen är det som om våra nyårslöften aldrig funnits.

I stället för att själva välja våra mål för hur vi skall förbättra oss vore det bättre att vi frågar oss: ”Vad vill Herren att jag skall göra?” Genom profeten Mika har Gud avslöjat vad vi skall göra som är rätt och riktigt, nämligen att vara barmhärtiga och att ödmjukt gå Hans vägar (Mika 6:8). Allt detta handlar om att vi skall stärka vår själ snarare än oss själva.

Tack och lov behöver vi inte förlita oss på vår egen styrka. Guds Ord säger att Den Helige Ande har kraften att hjälpa oss troende i vår andliga tillväxt. Gud kan ”ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande” (Ef 3:16).

Så när vi nu börjar ett nytt år, låt oss besluta oss för att mera likna Kristus. Den Helige Ande kommer att hjälpa oss när vi ödmjukt lyder Gud.

—Jennifer Benson Schuldt


Sanningens Ande, var mig när; Jag själv vill vara trofast; Och med vishet vittna om Dig i alla mina handlingar.


DEN SOM HAR DEN HELIGE ANDE TILL SIN HJÄLP HAR REDAN VUNNIT SEGERN.