Vårt Dagliga Bröd Juli-September 2014Läs: Klagovisorna 3:19-33

”Herrens nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. Den är var morgon ny, ja, stor är din trofasthet.”
Klagovisorna 3:22-23

Bibeln På Ett År:

Psaltaren 140-142
1 Korinthierbrevet 14:1-20

 

 


Det solcellsdrivna flygplanet, Solar Impulse, kan flyga dag och natt utan bränsle. Uppfinnarna Bertrand Piccard och André Borschberg, hoppas kunna flyga jorden runt med farkosten nästa år, 2015. Under flygning dagtid drivs det av solcellerna, som samtidigt laddas för möjligheten att fortsätta flyga hela natten. Piccard sade följande, ”När solen går upp, väcks samtidigt hoppet om att kunna fortsätta vår färd.”

Idén om att soluppgången kan väcka vårt hopp får mig att tänka på dagens Bibeltext i Klagovisorna 3 där det står: ”Detta tar jag till hjärtat, därför har jag hopp: HERRENS nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. Den är var morgon ny, ja, stor är din trofasthet” (v.21-23). Trots att Guds folk befann sig i djupaste nöd under Babyloniernas belägring av Jerusalem, förkunnade profeten Jeremia att det fortfarande fanns hopp om de sökte på rätt ställe—hos Herren med Sin nåd och omsorg.

Ibland verkar vår kamp vara jobbigare nattetid, men när solen går upp, för den med sig nytt hopp så att vi kan fortsätta. ”Om aftonen gästar gråt,” säger psalmisten, men ”om morgonen kommer jubel” (Ps. 30:5).

Tack, Herre, för det hopp som Du sänder varje ny dag. Din nåd och omsorg, är var morgon ny! —Anne Cetas


Ny nåd varje morgon, Godhet för varje dag, Nytt hopp i varje prövning, Och mod i vart andetag. —McVeigh


VARJE NY DAG FÖR MED SIG NYA ORSAKER ATT PRISA GUD.