Vårt Dagliga Bröd Juli-September 2014Läs:

Psaltaren 13
”Vår själ väntar på Herren, han är vår hjälp och vår sköld. ”

Psaltaren 33:20

Bibeln På Ett År:
Psaltaren 135-136
1 Korinthierbrevet 12

 

 


Att vänta är inte lätt, speciellt när dagar, veckor eller tom. månader försvinner, utan tillsynes något bönesvar. I sådana situationer är det lätt hänt att känna sig övergiven av Gud. Kanske kan vi, med hjälp av dagens distraherande händelser, kämpa oss igenom, men när kvällen nalkas är det dubbelt så svårt att hålla tvivel och oroliga tankar på avstånd. Oron ligger på lur och de mörka timmarna verkar aldrig upphöra. Fullständigt utmattade undrar vi hur vi skall kunna möta morgondagen.

Psalmisten blev också missmodig i sin väntan (Ps. 13:2). Han kände sig övergiven—som om hans fiender fått övertaget (v.3). I vår väntan på att Gud skall lösa en svår situation eller svara på våra trägna böner, är det lätt att förlora modet.

Satan viskar i vårt öra att Gud har glömt oss och att situationen aldrig kommer att ändras. Vi frestas till att misströsta. Varför läsa Bibeln eller be? Varför lovprisa Gud med andra Kristna, kan vi fråga oss. Men det är just i dessa situationer som vi behöver våra ”andliga livlinor” som mest. De hjälper oss vara trygga i Guds kärleksfulla handlande och förbli lyhörda till Hans Andes ledning.

David hade ett botemedel för missmod. Han fokuserade på allt han kände till om Guds kärlek och påminde sig själv om tidigare välsignelser. Precis som han, kan vi bestämma oss för att medvetet prisa Gud som aldrig skulle glömma honom. Så kan även vi.

—Marion Stroud


Du som älskar min själ, som drar mig nära Dig under de mörkaste och längsta av nätter, hjälp mig att fortsätta lita på Dig, tala med Dig och förtrösta på Dina löften.


GUD FÖRTJÄNAR VÅR VÄNTAN; HANS TIDSPLAN ÄR ALLTID BÄST.