Vårt Dagliga Bröd Juli-September 2014Läs: Lukas 6:27-37

”Döm inte, och ni skall inte bli dömda. Fördöm inte, och ni skall inte bli fördömda. Förlåt, och ni skall bli förlåtna.”
Lukas 6:37

Bibeln På Ett År:

Psaltaren 126-128
1 Korinthierbrevet 10:19-33

 

 


Om du är som jag är, så läser du sällan hela texten för ”online” tjänster innan du accepterar dem. De fortsätter sida efter sida och det mesta av texten är av juridisk natur och verkar obegripligt för de flesta—liksom för mig.

Jag blev därför helt överraskad när en vän från Afrika uppmärksammade mig på denna unika tjänsts villkor beträffande villkoren för ett dataprogram på Internet. I stället för en ordrik licens som räknar upp allt man inte får göra så erbjuder den programansvarige den välsignade vädjan till människorna att använda programmet så länge de vill:

”Må du göra gott och inte ont. Må du själv finna förlåtelse och själv förlåta andra. Må du fritt dela med dig och aldrig kräva mer än vad du ger.”

I början tänkte jag: ”Schysst, tänk om fler skrivna överenskommelser för tjänster var ”välsignelser” på samma sätt i stället för att vara rent juridiska.” Sedan tänkte jag, ”Jesu överenskommelse med oss är just det.” Han erbjuder oss förlåtelse för våra synder, frid med Gud och närvaron av den Helige Ande. Det Han sedan ber oss är att vi agerar rättfärdigt—gör gott (Gal. 6:10), förlåter liksom vi blivit förlåtna (Luk. 6:37) och älskar andra liksom Han älskar oss (Joh. 13:34).

Det sköna i Jesu överenskommelse med oss är att även om vi misslyckas med att leva upp till Hans villkor, så håller Gud Sina löften. —Julie Ackerman Link


Faderns daglig försörjning från ovan, nåd och välsignelser i överflöd; —Hans agapegåvor vi kan motta.


”LÅT OSS DÄRFÖR GÖRA GOTT MOT ALLA MÄNNISKOR MEDAN VI HAR TILLFÄLLE..” —GAL. 6:10