Vårt Dagliga Bröd Juli-September 2014Läs: Habackuk 2:2-14

”Ty ännu måste synen vänta på sin tid, ... den kommer helt visst, den skall inte utebli.”
Habackuk 2:3

Bibeln På Ett År:

Psaltaren 43-45
Apostlagärningarna 27:27-44

 

 


Under vårledigheten reste Jason till New York. En eftermiddag klev han och några vänner in i en taxi för att ta sig till Empire State Building. För Jason verkade denna marktransport kaotisk och farlig, men då han kom upp till utsiktsplanet på skyskrapan och såg ner mot stadens gator, blev han förvånad över designen och ordningen. Vilken skillnad då man fick ett annat perspektiv på det hela!

Habackuk fick lära sig en liknande läxa. När han såg på livet ur ett världsligt perspektiv, verkade det som om Gud var likgiltig vad gäller det onda som genomsyrade samhället (Hab. 1:2-4). Men Gud visade honom det Gudomliga perspektivet på det hela och visade honom att livet är mer än vad det ser ut att vara. Människans gärningar kan inte omintetgöra Guds avsikter (2:3).

De som inte vill ta någon hänsyn till Gud kan för tillfället uppfattas ha framgång, men Gud kommer till slut att ta itu med allt som är fel. Gud agerar på ett suveränt sätt med allt som sker i kraft av Sitt beslut. Det som Gud planerat blir verkligen av och kommer till stånd vid rätt tillfälle (v.3).

Vi kan inte komma underfund med allt i våra liv; endast Gud kan. Så låt oss leva ”här i tro, utan att se” (2 Kor. 5:7). Från Hans perspektiv samverkar allt till det bästa för den troende och till Hans ära. —Poh Fang Chia


”Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.” Rom. 8:28


GUD RÅR ÖVER TIDEN—HAN ÄR I KONTROLL, ÄVEN ÖVER VÅRA SJÄLAR—TRYGGARE KAN INGEN VARA.