Vårt Dagliga Bröd Juli-September 2014Läs: 1 Petrusbrevet 4:1-11

”Förstånd gör en människa tålmodig, det är hennes ära att förlåta en försyndelse.”
Ordspråksboken 19:11

Bibeln På Ett År:

Psaltaren 7-9
Apostlagärningarna 18

 

 


Jag har gett min bil smeknamnet ”Ingen Nåd.” Söndagsmornarna är värst. Jag lastar bilen med allt jag behöver för Församlingsmötet, sätter mig i bilen, stänger dörren och Jay börjar backa ut ur garaget. Då jag fortfarande håller på att göra mig bekväm, så börjar varningssignalen för säkerhetsbältena att surra. ”Snälla, jag behöver bara en minut till.” Svaret blir uppenbarligen ett nej eftersom den fortsätter att surra tills jag fått på säkerhetsbältet.

Denna egentligen obetydliga förargelse är en bra påminnelse om hur livet skulle vara om det inte fanns nåd. Vi skulle alla omedelbart få stå till svars för varje oförsiktighet. Det skulle inte finnas tid för ånger eller förändring av ett beteende. Det skulle inte finnas någon förlåtelse. Ingen nåd. Inget hopp.

Att leva på denna jord känns ibland som att falla i ett ”ingen nåd” slukhål (hålrum). När små brister förstoras till att vara felsteg eller när människor vägrar att ha överseende med bristerna hos andra, slutar det upp med att vi tyngs ner av skuldkänslor som det inte var mening att vi skulle bära på. I Sin nåd sände Gud Jesus för att bära bördan för oss. De som tagit emot Guds gåva av nåd har förmånen att genom Kristus kunna erbjuda den till andra, ”ty kärleken överskyler många synder” (1 Petr. 4:8). —Julie Ackerman Link


”Ha fördrag med varandra och förlåt varandra, om någon har något att förebrå en annan. Såsom Herren har förlåtit er skall ni förlåta varandra.”Kol. 3:13


NÄR VI MED TACKSAMHET ERKÄNNER DEN NÅD VI ERHÅLLIT, SÅ GER VI GLATT VIDARE TILL ANDRA.