Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: Esra 9:5-9

”På samma sätt finns det också i denna tid en rest som Gud har utvalt av nåd.”
Romarbrevet 11:5

Bibeln På Ett År:

1 Kungaboken 12-13
Lukas 22:1-20

 

 


Det ensamma trädet på fältet utanför mitt kontorsfönster förblev ett mysterium för mig. Flera tunnland med träd hade huggits ner så att bonden kunde odla majs. Men ett träd stod kvar; dess grenar spred sig åt alla håll. Jag fick en lösning på mitt problem när jag fick veta att man sparat trädet för ett särskilt ändamål. Förr i världen brukade bönder låta ett träd stå kvar så att de och deras djur fick en sval plats där de kunde vila när den heta sommarsolen plågade dem.

Ibland kan vi uppleva att bara vi har överlevt någonting, och vi förstår inte varför. Soldater som kommer hem från kriget och patienter som överlevt en livshotande sjukdom försöker förstå varför de överlevt och andra inte.

Gamla Testamentet berättar om en spillra Israeliter som Gud räddade när Israel skickades till exil och fångenskap. Denna spillra höll sig till Guds Lag och byggde sedermera upp Templet (Esra 9:9). Aposteln Paulus ansåg sig själv vara en ”spillra” som Gud räddat kvar (Rom. 11:1,5). Han hade räddats kvar för att bli Guds budbärare och apostel bland icke-judarna (v.13).

Om vi står där andra har fallit, är det för att lyfta våra händer mot Himmelen i lovsång och för att sträcka ut våra armar som en skugga för dem som lider. Herren gör det möjligt för oss att bli som ett träd under vilket andra kan vila ut. —Julie Ackerman Link


Tack Herre, för att jag kan vila ut hos Dig. Och för att alla de svårigheter jag genomlidit kan bli till styrka för andra. Äran är Din, evinnerligen.


HOPPETS GNISTA KAN TÄNDAS GENOM UPPMUNTRAN FRÅN ANDRA.