Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: Matteus 8:1-4

”Då kom en spetälsk fram och föll ner för honom och sade: ’Herre, om du vill, kan du göra mig ren.’”
Matteus 8:2

Bibeln På Ett År:

1 Kungaboken 10-11
Lukas 21:20-38

 

 


Molly ville ha hjälp av sin pappa, men hon var rädd för att be honom. Hon visste att när han satt vid sin dator, ville han inte bli störd. Han blir kanske arg på mig, tänkte hon, så hon vågade inte be honom.

Vi behöver inte ha samma rädsla när vi kommer till Jesus. I Matteus 8:1-4 kan vi läsa om en spetälsk som inte tvekade att—i sin nöd—störa Jesus. Hans sjukdom gjorde honom desperat—han hade blivit utesluten ur samhället och var mycket bedrövad. Jesus var upptagen med ”många människor,” men den spetälske mannen banade sig väg genom folkmassan fram till Jesus för att kunna tala med Honom. Evangeliet enligt Matteus säger att den spetälske kom ”och föll ner för honom” (v.2). Han närmade sig Jesus med vördnad, med tillit till Jesu kraft och förmåga, och med ödmjukhet i det han visade att det var Jesu val om Han ville hjälpa eller ej. Han sade, ”Herre, om du vill kan du göra mig ren” (v.2). I medlidande rörde Jesus vid honom (det var förbjudet att vidröra de som hade spetälska enligt Judarnas lag), och han blev genast fri från sin sjukdom.

Liksom denne spetälske, skall vi inte tveka att komma till Jesus med våra böner om hjälp. När vi kommer till Honom i ödmjukhet och tillbedjan, kan vi vara säkra på att Han gör det bästa valet för att lösa våra problem. —Anne Cetas


Denne spetälske är verkligen en förebild för mig, Herre. Ge mig ett hjärta fyllt med vördnad, av tilltro till Din kraft, och också fyllt med tro att jag kan komma till Dig i min nöd. Du avgör bäst vad som är gott för mig. Må jag acceptera Din vilja.


”LÅT OSS DÄRFÖR FRIMODIGT GÅ FRAM TILL NÅDENS TRON FÖR ATT FÅ BARMHÄRTIGHET OCH FINNA NÅD TILL HJÄLP I RÄTT TID.” HEBR. 4:16