Vårt Dagliga Bröd Juli - September 2018Läs: 2 Korinthierbrevet 9:11

"Då blir ni rika på allt och kan vara frikostiga i allt”
2 Korinthierbrevet 9:11

Bibeln På Ett År:

Psaltaren 43-45
Apostlagärningarna 27:27-44

 

 


På vår bröllopsdag, brukar min make Alan, ge mig en stor bukett med fräscha blommor. När han förlorade sitt jobb p.g.a. företagets nedskärningar, förväntade jag mig inte detta extravaganta bevis för hans tillgivenhet skulle kunna ske. Men på vår nittonde bröllopsdag, förärades jag åter med ett färgsprakande blomsterarrangemanget på vårt matsalsbord. Eftersom han värdesatte denna årliga tradition hade Alan sparat en mindre summa pengar för att kunna försäkra sig om att kunna finansiera detta personliga ömhetsbevis.

Min makes noggranna planerande visade på en strålande generositet, likt hur Paulus uppmuntrade de troende i Korint. Aposteln berömde Församlingen för dess generösa och begeistrade offrande (2 Kor. 9:2, 5), vilket han påminde dem om. Gud gläder sig åt generösa och glada givare (v.v. 6-7). Faktum är ju att ingen kan ge mer än vår kärleksfulle Försörjare, gör, som alltid är redo att förse oss med vad vi behöver (v.v. 8-10).

Vi kan vara generösa i alla sorters givande, bry oss om varann eftersom Herren möter alla våra materiella, känslomässiga och andliga behov (v. 11). Under det vi ger, kan vi uttrycka vår tacksamhet för allt som Gud gett oss. Vi kan också motivera andra att till att ge från allt som Gud gett dom, för att visa på Guds godhet och prisa Herren : (v.v. 12-13). samt därmed visa på Guds omsorg om Sitt folk.

—Xochitl Dixon


GENERÖST GIVANDE ÄR BEVIS PÅ VÅR TILLIT TILL GUDS FÖRSÖRJNING.