Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs:1 Petrusbrevet 2:9-12

”Uppför er väl bland hedningarna, så att de, när de anklagar er som förbrytare, ser alla goda gärningar ni gör och prisar Gud den dag han uppsöker dem.”
1 Petrusbrevet 2:12

Bibeln på ett år:

Domarbok 7-8
Lukas 5:1-16

 

 


I en av mina favoriter bland tecknade ”Snobben” serier med Charlie Brown så förklarar den alltid pålitliga Lucy, ”Hur skulle världen kunna bli sämre när jag finns där? Alltsedan jag föddes så har världen visat på distinkta förbättringar!”

Det står klart att Lucy försöker påvisa en orealistisk och upphöjd framställning av sig själv, men hon framför även ett intressant påstående. Vad om vi skulle försöka göra världen till en bättre plats genom att visa Kristi kärlek oavsett var Gud placerat oss?

När Petrus skrev till de förföljda troende, så uppmanade han dem ”Uppför er väl” (1 Petr. 2:12) genom att göra goda gärningar som till sist ger Gud äran. Med andra ord, vi kan göra vår värld till en bättre plats genom vårt handlande. Tänk vilken annorlunda värld vi skulle ha om alla vi Kristna låter Kristi kärlek, barmhärtighet, förlåtande, rättvisa och frid leda vårt handlande. Jag har alltid trott att om vi levde våra liv enligt dessa verser, så kanske människor skulle säga, ”Vårt kontor är en bättre arbetsplats p g a _____ arbetar här.” Eller ”Vårt bostadsområde är ett bättre bostadsområde.” Eller ”Vår skola är en bättre skola.”

Vi kan inte förändra hela världen ensamma, men genom Guds nåd kan vi göra en skillnad genom vad Kristus har gjort och gör med oss i världen runt omkring oss.

—Joe Stowell


Visad kärlek är att ge en bit av sig själv— i form av hjälp eller barmhärtighet. Kärlek är att dela med sig utan att kräva något i gengäld. Kärlek är tålig, mild och avundas inte. (Se 1 Kor. 13)


VI KAN ALLA GÖRA NÅGOT FÖR ATT GÖRA VÄRLDEN TILL EN BÄTTRE PLATS, OCH DETTA GENOM ATT LÅTA KRISTI KÄRLEK LYSA GENOM OSS.