Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs:Jeremia 15:15-21

”Dina ord kom och jag åt dem”
Jeremia 15:16

Bibeln på ett år:

5 Mosebok 28-29
Markus 14:54-72

 

 


Jag älskar mat! Jag älskar se det vackert presenterat och jag älskar att provsmaka. Om det var upp till mig, skulle jag äta oftare än vad jag borde—fastän det inte skulle vara bra för mitt midjemått! Så det är väl att min fru Martie vet att kärleksfullt påminna mig att äta hälsosam mat i rätt mängd.

Vid läsning av Jeremias intressanta tankegångar—att när han fann Guds Ord (t o m Guds domar); ”åt [han]dem” (Jer. 15:16)—får mig att undra över om jag tar till mig Guds Ord lika ivrigt, kärleksfullt och lika ofta.

Det står klart att Jeremia inte bokstavligen åt Guds Ord. Det var bara hans sätt att säga att han läste och smakade på (mediterade över) det i sin allra innersta varelse och det är precis dit som Guds Ord är ämnat att nå—vårt innersta. Ordet är ”mat för hjärtat!” När vi tar in det så inger den Helige Ande kraft för att hjälpa oss växa andligt och bli mer lika Jesus. Hans Ord förvandlar vårt sätt att se på Gud, pengar, fiender, karriär och familj. Med andra ord, det är verkligen bra för oss.

Så, ”ät” Guds Ord av hjärtans lust! Du kommer utan tvivel instämma med profeten Jeremia när han sade: ”Dina ord kom och jag åt dem, ja, ditt ord blev mitt hjärtas fröjd och glädje, ty jag är uppkallad efter ditt namn, Herre, härskarornas Gud” (Jer. 15:16).

—Joe Stowell


Herre skapa i mig en hunger för Ditt Ord. Tack för att Bibeln är föda för min hungriga själ. Dra mig till alla sidor som däri finns —Din Sanning. Må mitt hjärta bli upplyft och stärkt, för i mig själv är jag så svag.


JU MER DU FESTAR PÅ GUDS ORD JU GLADARE BLIR DU.