Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Efesierbrevet 4:11-16

”De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp, tills vi alla når fram till enheten i tron”
Efesierbrevet 4:12-13

Bibeln på ett år:

5 Mosebok 26-27
Efesierbrevet 4:12-13

 

 


När British Broadcasting Corporation (BBC) bad om exempel på yrkestitlar som uppfattades som viktiga, skumma och t o m bisarra, så erbjöd en skribent denna: Keramisk Undervattenstekniker. Hon var diskerska på en restaurang. Ibland sätter man avancerade titlar på arbeten bara för att de ska låta viktigare.

När aposteln Paulus räknade upp en del av Guds gåvor till Församlingen i Efesierbrevet 4:11, avsåg han inte att dessa arbetsfunktioner skulle vara sådana som bara låter som viktiga. Alla delar i ”kroppen” är nödvändiga för att kroppen ska fungera som ämnat. Ingen kroppsdel är bättre än de andra.

Det som var av primär betydelse var gåvornas huvudsakliga uppgift. De var för att ”De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp, tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus” (Ef. 4:12-13).

Det har ingen större betydelse vilken titel vi har. Det som är viktigt är att vi bidrar till att stärka Guds folk. När vi söker mäta hur effektiva vi är med hjälp av den standard som Bibeln lär ut, så spelar det ingen roll om vi får andra uppgifter eller inte längre får behålla en speciell titel. Med vår kärlek till Gud så tjänar vi för att bygga upp andra troende och vi låter Gud ge Sitt lovordande i Himmelen på det sätt Han finner lämpligt.

—C. P. Hia


Herre låt mig vara ett instrument i Dina händer för att nå andra. Hjälp mig att jag inte bekymrar mig för vilken titel min uppgift må ha, utan i stället fokusera på att mitt liv visar på vilken kärlek och nåd Du har.


GUDS GÅVOR TILL OSS SKALL FÖRMEDLAS VIDARE TILL ANDRA.