Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Psaltaren 59:7-17

”Men jag vill sjunga om din makt och jubla var morgon över din nåd. Ty du är en borg för mig, en tillflykt när jag är i nöd.”
Psaltaren 59:17

Bibeln på ett år:

3 Mosebok 8-10
Matteus 25:31-46

 

 


I Wales, är manskörers musicerande djupt rotad i kulturen. Före Andra Världskriget hade en Walesisk kör en vänlig, men konkurrerande rivalitet med en Tysk kör, och vänskapen byttes i fiendskap under och efter kriget. Spänningen övervanns emellertid så småningom, mycket pga. budskapet textat på trofén som delades av de båda körerna: ”Tala med mig, och du är min vän. Sjung med mig, och du är min bror.”

Musikens kraft att läka och hjälpa är en gåva från Gud som tröstar många. Kanske är det därför som Psaltaren talar så djupt till oss. Där finner vi texter som berör våra hjärtan, som hjälper oss att tala till Gud från vår själs innersta. ”Men jag vill sjunga om din makt och jubla var morgon över din nåd. Ty du är en borg för mig, en tillflykt när jag är i nöd” (Ps. 59:17). Otroligt nog, skrev David den här psalmen när han jagades av män som försökte döda honom! Trots sina omständigheter, mindes David Guds kraft och nåd, och att sjunga om dem uppmuntrade honom att inte ge upp.

Må vår Gud idag ge oss en sång som påminner oss om Hans godhet och storhet, oavsett vad vi får möta.

—Bill Crowder


Herren min är god, så oändligt god. Jag vill prisa Honom liksom himlens fåglar med sin sköna sång. Hela skapelsen instämmer också med sin sång och låt oss som så är älskad av Honom höja våra stämmor till lovsång inför vår Frälsare och Gud.


JAG VILL SJUNGA, TILL HERRENS ÄRA VILL JAG SJUNGA. DOMAREBOKEN 5:3