Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Markus 12:28-34

”du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft.”
Markus 12:30

Bibeln på ett år:

2 Mosebok 34-35
Matteus 22:23-46

 

 


När Han tillfrågades av en skriftlärd vilken den viktigaste regeln var i livet, svarade Jesus, ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft” (Mark 12:30). Med dessa ord sammanfattade Jesus vad Gud mest av allt önskar av oss.

Jag undrar ibland hur jag skall kunna lära mig att älska Gud av hela mitt hjärta, själ och förstånd. Neal Plantinga visar på en hårfin förändring i detta bud i Nya Testamentet jmf. med Gamla Testamentet. Femte Moseboken manar oss att älska Gud av hela vårt hjärta, själ och kraft (6:5). Jesus lade till ordet ”förstånd.” Plantinga förklarar, ”Du skall älska Gud med allt du har och allt du är. Ditt hela jag.”

Detta hjälper oss att få rätt perspektiv. När vi lär oss att älska Gud med vårt hela jag, börjar vi se våra svårigheter som ”våra lätta och tillfälliga bekymmer”—precis som aposteln Paulus beskrev sina svåra prövningar. Han hade i åtanke en ”härlighet, som väger tungt och varar i evighet” (2 Kor. 4:17).

I den mer framskridna skolan av bön, där man älskar Gud med hela själen, försvinner inte tvivel och kamp, men deras effekt på oss minskar. ”Vi älskar därför att han först har älskat oss” (1 Joh. 4:19), och våra enträgna frågor avtar när vi lär oss att lita på Hans ultimata godhet.

—Philip Yancey


Jag alltid ej har sökt det rätta—sökte ofta det ögat mig behaga. Men nu jag vill jag söka det Du för mig finner bäst, det är det jag nu söker allra mest.


DEN MEST VÄRDEFULLA GÅVA VI KAN GE GUD ÄR DEN SOM EJ KAN PÅTVINGAS—VÅR KÄRLEK.