Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Romarbrevet 14:1-13

”Besluta er i stället för att inte lägga något hinder i vägen för en broder, så att han snubblar och faller.”
Romarbrevet 14:13

Bibeln på ett år:

2 Mosebok 31-33
Matteus 22:1-22

 

 


Jag har inte avgett något nyårslöften sedan 1975. Jag har inte behövt några nya—jag arbetar fortfarande på gamla som inte infriats, t.ex. skriva minst en kort anteckning i min dagbok varje dag, anstränga mig ordentligt att läsa min Bibel och att be varje dag, organisera min tid, försöka hålla mitt rum rent (detta var innan jag hade ett helt hus att hålla efter

Detta år lägger jag emellertid till ett nytt löfte som jag hittade i Pauli brev till romarna: ”Låt oss därför inte längre döma varandra. Besluta er i stället för att inte lägga något hinder i vägen för en broder, så att han snubblar och faller” (14:13). Även om denna förmaning är gammal (ca 2000 år), är det något som vi bör förnya årligen. Precis som de troende i Rom för århundraden sedan, gör troende idag ibland upp regler för andra att följa och insisterar på efterlevnad av vissa beteenden och uppfattningar som Bibeln säger lite eller ingenting om. Dessa ”stötestenar” gör det svårt för Jesu efterföljare att fortsätta på trons väg som Han kom för att visa oss—att Frälsningen är av nåd och inte av gärningar (Gal. 2:16). Det enda som krävs av oss gällande Frälsning, är att vi litar på Hans död och uppståndelse.

Vi kan fira dessa goda nyheter om Kristus under det kommande året genom att bestämma oss för att inte sätta upp hinder som gör att andra människor snubblar.

—Julie Ackerman Link


Tack Herre för att Du sände Din Helige Ande för att överbevisa och övertyga mig. Må jag med glädje acceptera den uppgift som lagts på mig: —att verka för frid och uppbyggelse.


TRO ÄR HANDEN SOM TAR EMOT GUDS GÅVA, TRO ÄR FÖTTERNA SOM VANDRAR MED GUD.