Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: 1 Mosebok 3:1-8

”Han har klätt mig i frälsningens klädnad och svept in mig i rättfärdighetens mantel, lik en brudgum med högtidsbindeln på sitt huvud, lik en brud som pryder sig med sina smycken.”
Jesaja 61:10

Bibeln på ett år:

2 Mosebok 25-26
Matteus 20:17-34

 

 


Har du någon gång ångrat ett köp? Det har jag. Precis innan jag tänker göra ett inköp, upplever jag en våg av upphetsning, som är en följd av att jag skall få något som är nytt. Efter att ha köpt varan, brukar ibland en våg av ånger drabba mig. Behövde jag verkligen den här varan? Var det fel att lägga ut pengarna?

I 1 Moseboken 3, finner vi ett ångrat köp omnämnt för första gången. Det hela började med en listig orm och hans försäljningsknep. Han övertalade Eva att tvivla på Guds Ord (v.1). Han utnyttjade sedan hennes osäkerhet genom att smutskasta Guds karaktär (v.4-5). Han lovade att hennes ”ögon skulle öppnas” och att hon skulle bli ”som Gud” (v. 5).

Så Eva och Adam åt av frukten. På det sättet kom synden in i världen. Men de båda första människorna fick mer än vad de väntat sig. Deras ögon öppnades, det stämmer, men de blev inte ”som Gud.” Faktum är, att det första de gjorde var att gömma sig från Gud (v.7-8) Synden har hemska följder. Den skapar ett avstånd mellan Gud och oss, och förhindrar Guds bästa för våra liv. Men Gud klädde i Sin nåd Adam och Eva i djurskinn (v.21) och förutsade därmed vad Jesus Kristus skulle göra för oss genom att dö på korset för våra synder. Hans blod utgöts så att vi skall kunna bli iklädda Hans rättfärdighet.

—Poh Fang Chia


Jag söker pryda mitt sinne och själ med kunskap och dygd, sanning och nåd. Dessa är vad jag vill ikläda mig.


KORSET VISAR PÅ GUDS RÄTTFÄRDIGHET MOT MÄNNISKOSLÄKTET.