Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Judasbrevet 1:20-25

”Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande ”
Judasbrevet 1:24

Bibeln på ett år:

1 Mosebok 43-45
Matteus 12:24-50

 

 


Att kunna få våra barn att vara snyggt klädda när vi tar oss till Församlingsmötena var alltid en utmaning för oss. Tio minuter efter det han kommit till Församlingen—mycket prydligt klädd—brukade vår lille Matthew se ut som om han inte hade föräldrar som brydde sig om hans utseende. Jag kunde se honom springa runt i entréhallen med skjortan bara till hälften nerstoppad, med glasögonen på sned, skorna bara till hälften på fötterna och med kaksmulor som prydde hans kläder. Han såg förskräcklig ut om man inte höll efter honom.

Jag undrar om det är så vi ibland ser ut. Efter det Kristus iklätt oss sin rättfärdighet, tenderar vi att ”gå vilse” och leva vårt liv som om vi inte tillhör Gud. Det är därför som Judas´ löfte om att Jesus ”förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande” ger mig hopp (Jud 1:24).

Hur kan vi avhålla oss från att uppföra oss som om vi inte hade en Himmelsk Fader? Allteftersom vi mer och mer lär oss följa Hans Ande och Hans vägar, kommer Han att skydda oss från att snubbla. Betänk hur alltmer rättfärdiga våra liv skulle bli om vi tog oss tid att begrunda Hans Ord och därmed bli renade genom ”vattnets bad, i kraft av ordet” (Ef 5:26). Vilken välsignelse det är att Jesus lovar att ta tag i våra rotlösa, oordnade liv och presentera oss fläckfria inför Fadern! Må vi dagligen alltmer leva som Guds barn genom att vi återspeglar Hans kärlek och omsorg.

—Joe Stowell


Herre, tack för Din välsignelse när Du ikläder oss Din underbara rättrådighet och för löftet; att Du skall skydda mig från att snubbla, så att Du kan presentera mig fläckfri inför Din Fader, min Gud.


FÖR ATT KUNNA ÅTERSPEGLA GUDS NÄRVARO, MÅSTE VI FÖRLITA OSS PÅ SONENS HJÄLP.