Vårt Dagliga Bröd April-Juni 2015Läs: Psaltaren 119:1-8

"Saliga är de som tar hans vittnesbörd i akt, de som av allt hjärta söker honom”
Psaltaren 119:2

Bibeln På Ett År:

1 Samuelsboken 13-14
Lukas 10:1-24

 

 


Min vän Ed berättade om en händelse angående sin lille pojke. Han stod i en lerpöl varför Ed bad honom att gå bort från pölen. Men i stället så började pojken springa igenom den. ”Du får inte heller springa igenom den,” sade han. Så pojken började gå i vattnet. När Ed sade till honom, ”Du får inte gå!” så stod pojken med endast tårna i vattnet och såg på sin far med en fientlig blick. Pojken visste vad hans far ville, men tänkte inte göra det.

Ibland beter jag mig som denne envise son. Jag vet att det jag gör inte behagar Gud, men jag gör det ändå. Gud sade till Israels folk: ”Om du lyssnar till HERRENS, din Guds, röst, genom att noggrant följa alla hans bud som jag i dag ger dig, så skall HERREN, din Gud, upphöja dig över alla folk på jorden” (5 Mos. 28:1). Men gång på gång var de olydiga. Psalmisten insåg denna kamp i Psaltaren 119, ”O, att mina vägar vore rätta, så att jag höll dina stadgar!” (v.5).

Avundsjuka, hat, uppror—sker alltför ofta. Men Gud försåg oss med försoning genom Sin Sons offer—Herren Jesus Kristus. Den Helige Ande hjälper oss när vi frestas (1 Kor. 10:13); och när vi bekänner våra felsteg (synder) har Gud lovat att förlåta oss (1 Joh. 1:9).

Om du är som jag och ofta springer tillbaks till livets lerpöl, ge inte upp. Gud kommer att hjälpa dig så att du kan motstå frestelsen och Han kommer aldrig att sluta älska dig! —Dave Egner


Käre Herre, hjälp mig när jag frestas. Påminn mig om Ditt Ords löfte och ge mig styrka till att motstå frestelser. Låt alla mina ord och gärningar ge ära till Ditt namn.


DU BEMÄSTRAR FRESTELSER NÄR KRISTUS BEMÄSTRAR DIG.