Vårt Dagliga Bröd Oktober-December 2014Läs: Hebreerbrevet 5:5-14

” Den fasta födan är till för vuxna.”
Hebreerbrevet 5:14

Bibeln På Ett År:

Jeremia 43-45
Hebreerbrevet 5

 

 


När jag berättade för min unga dotter att en tre månaders liten pojke skulle komma på besök, blev hon otroligt glad. Med ett barns uppfattning av vad gästvänlighet innebär, föreslog hon att vi skulle dela med oss av vår mat till pojken; hon tänkte att han förmodligen skulle uppskatta en saftig apelsin från skålen på köksbordet. Jag förklarade att han endast kunde dricka mjölk, men att han kanske tycker om apelsiner när han blev äldre.

Bibeln talar i liknande ordalag om hur en troende behöver andlig föda. De grundläggande sanningarna i Skriften är som mjölk—de hjälper nyblivna Kristna att växa andligt (1 Pet. 2:2-3). I kontrast till detta, ”Den fasta födan är till för vuxna” (Hebr. 5:14). Troende som haft tid att smälta och förstå de grundläggande sanningarna i Skriften kan fortsätta och undersöka djupare Bibliska fakta och börja undervisa andra dessa sanningar. Belöningarna för andlig mognad är förmågan att skilja mellan gott och ont (v.14), visdom från Gud (1 Kor. 2:6) och förmågan att kommunicera Guds sanningar till andra (Hebr. 5:12).

Precis som en omtänksam förälder, vill Gud att vi växer andligt. Han vet att en kost bestående av endast andlig mjölk inte är bäst i det långa loppet. Han vill att vi utvecklas så att vi kan inta och njuta av ”fast föda.” —Jennifer Benson Schuldt


Kära Herre, hjälp mig att fördjupa min förståelse av Ditt Ord. Låt Din Helige Ande leda mig och upplysa mitt hjärta i mitt sökande efter Dina sanningar så att jag kan vandra på Dina vägar.


ANDLIG TILLVÄXT UPPSTÅR DÅ TRON FÅR NÄRING.