Vårt Dagliga Bröd Oktober-December 2014Läs: Predikaren 5:10-17

"Vad vinner han som mödar sig för vinden!”
Predikaren 5:15

Bibeln På Ett År:

Jeremia 15-17
2 Timotheosbrevet 2

 

 


Howard Levitt förlorade sin 1.3 miljoner kronors Ferrari på en översvämmad landsväg i Toronto. Han hade kört in i vad som verkade vara en pöl innan han förstod att vattnet var mycket djupare och nivån höjde sig fort. När vattnet nådde Ferrarins kofångare så stannade 450-hästkrafters motorn. Tacksamt nog kunde han ta sig ur bilen och nå hög mark. Howards blöta sportbil påminner mig om Salomos iakttagelse om rikedom, ty de går: ”förlorad genom någon olycka och ägaren har en son, får denne ingenting” (Pred. 5:13). Naturkatastrofer, stölder och olyckor kan kräva våra käraste ägodelar. Även om vi kan skydda dem, kan vi inte ta med dem till Himmelen (v.14). Salomo anförde, ”Vad vinner han som mödar sig för vinden!” (v.15). Det är meningslöst att arbeta enbart för att få ägodelar som ytterst försvinner.

Det finns sådant som inte går förlorat och ”vi kan ta med oss.” Det är möjligt att samla eviga Himmelska skatter. Sträva efter egenskaper som generositet (Matt. 19:21), ödmjukhet (Matt. 5:5) och andlig uthållighet (Luk. 6:22-23) vilket ger bestående belöningar som inte kan förstöras. Kommer den sortens skatter du söker att förfalla på jorden? Eller söker du ”det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida” (Kol. 3:1)?—Jennifer Benson Schuldt


Käre Gud, vänligen ge mig en passion för det osynliga, eviga belöningar som Du ger. Gör mig oberörd av de tillfälliga njutningarna i denna världen.


”SKATTER” PÅ JORDEN KAN INTE JÄMFÖRAS MED SKATTER I HIMMELEN.