Vårt Dagliga Bröd Oktober-December 2014Läs: Lukas 5:27-32

"Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse utan syndare.”
Lukas 5:32

Bibeln På Ett År:

Jesaja 62-64
1 Timotheosbrevet 1

 

 


Även innan jag hade råd med en självrengörande ugn, kunde jag hålla min ugn ren. Våra gäster noterade det också när vi hade dem över för en måltid. ”Oh, din ugn är så ren. Den ser ny ut.” Jag accepterade berömmet även fastän jag visste att jag inte förtjänade det. Orsaken till att min ugn var ren hade inget att göra med min noggranna rengöring; den var ren för att jag så sällan använde den.

Ofta är det att jag tänker på hur skyldig jag är för att acceptera oförtjänt beundran för mitt ”rena” liv? Det är lätt att ge intrycket av att vara dygdig; att helt enkelt inte göra något svårt, kontroversiellt eller göra andra människor upprörda. Men Jesus sa att vi ska älska människor som inte håller med oss, som inte delar våra värderingar, även dem som inte ens tycker om oss. Kärlek kräver att vi blir engagerade i människors tilltrasslade livssituationer. Jesus hamnade ofta i problem med de religiösa ledarna som var mer angelägna om att behålla sitt eget rykte rent än de var över det andliga tillståndet hos dem de ansågs ha ansvar för. De ansåg Jesus och Hans lärjungar orena för att de umgicks med syndare när de helt enkelt försökte rädda människor från deras destruktiva sätt att leva (Luk. 5:30-31).

Sanna Jesu lärjungar var villiga att riskera sitt eget rykte för att hjälpa andra ur syndens träsk. -Julie Ackerman Link

 


Käre Herre, ge mig ett hjärta med omsorg om andra som är förlorade i sin synd. Hjälp mig att inte bry mig om vad andra tänker om mig men att endast Ditt heliga Namn blir ärat.


KRISTUS SÄNDER OSS UT FÖR ATT VISA ANDRA VÄGEN HEM TIIL GUD.