Vårt Dagliga Bröd Oktober-December 2014Läs: Matteus 8:1-4; 9:9-12

”Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka.”
Matteus 9:12

Bibeln På Ett År:

Jesaja 45-46
1 Thessalonikerbrevet 3

 

 


I Indien deltog jag i en andaktsstund tillsammans med personer med spetälska (lepra). De flesta medicinska behandlingsframstegen av sjukdomen kom till som ett resultat från missionsläkare, som var villiga att leva bland patienterna och som riskerade att utsätta sig själva för den fruktade sjukdomen. Med anledning härav bildades Församlingar vid de flesta större lepracentrum. I Myanmar besökte jag barnhem för barn med AIDS, där Kristna volontärer försökte förmedla den tillgivenhet föräldrar annars ger, men som inte möjliggjordes p.g.a. av sjukdomen. De mest medryckande Församlingsmötena jag har deltagit i var i hjärtat av federala fängelser i Chile och Peru. Bland de anspråkslösa, olyckliga och förtryckta, de som föraktas av denna världen—där hade Guds rike fått fäste.

Att ta Guds uppdrag på allvar innebär att vi måste lära oss att se världen nerifrån och upp som Jesus gjorde. I stället för att söka upp människor med resurser som kan göra oss tjänster, ser vi efter människor med små resurser. I stället för de starka söker vi svaga, i stället för friska, de sjuka. I stället för andliga, de syndfulla. Är det inte så som Gud försonar världen med Sig själv? ”Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka …Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare” (Matt. 9:12-13). För att få ett nytt synsätt, se världen upp och ner som Jesus gjorde. —Philip Yancey


Vi vet Jesus, att Du sökte de ringa som föraktades av andra. Vi vill vara som Du. Öppna våra hjärtan och visa oss hur. Vi längtar efter att användas av Dig för att välsigna andra.


SER DU EN BEHÖVANDE VÄRLD GENOM JESU ÖGON?