Vårt Dagliga Bröd Juli-September 2014Läs: 1 Mosebok 6:11-22

”Men Noa hade funnit nåd inför Herrens ögon.”
1 Mosebok 6:8

Bibeln På Ett År:

Psaltaren 74-76
Romarbrevet 9:16-33

 

 


Enligt en afrikansk saga bodde fyra fingrar och en tumme på en hand. De var oskiljaktiga vänner. En dag lade de märke till en guldring som låg bredvid dem och förberedde sig för att ta den. Tummen sade att det var fel att stjäla ringen, men de fyra fingrarna kallade honom en självgod ynkrygg och vägrade att vara hans vän. Det bekymrade inte tummen för han ville inte ha att göra med deras ofog. Det är därför som sagan säger att tummen fortfarande är skild från de andra fingrarna.

Denna saga påminner mig om att vi ibland upplever att vi står ensamma när vi är omgivna av oförrätter. På Noas tid var jorden full av våldsamheter; människornas hjärtan var ständigt fulla av onda tankar (1 Mos. 6:5,11). Men ”Noa hade funnit nåd inför HERRENS ögon” (v.8). Helt hängiven Gud så lydde Noa Honom och byggde arken. I Sin nåd bevarade Herren honom och hans familj.

Vi har också fått erfara Guds nåd genom Hans Son Jesus—Hans liv, död och uppståndelse. Vi har alla orsaker till att ge Honom ära och dagligen stå starka i vårt vittnesbörd för Honom. Han har Sin boning i oss och är därmed alltid nära—så vi är egentligen aldrig ensamma. ”HERRENS ögon är vända till de rättfärdiga och hans öron till deras rop” (Ps. 34:16). —Jennifer Benson Schuldt


”Ty den som älskar livet och vill se goda dagar skall avhålla sin tunga från det som är ont och sina läppar från att tala svek. Han skall vända sig bort från det onda och göra det goda, söka efter frid och sträva efter den.”1 Petr. 3:10-11


DET ÄR LÄTT ATT FÖLJA MED STRÖMMEN, MEN KRÄVER MOD ATT VÅGA STÅ FÖR SANNINGEN.