Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: Efesierbrevet 3:14-21

”[Gud] som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss”
Efesierbrevet 3:20

Bibeln På Ett År:

2 Krönikeboken 32-33
Johannes 18:19-40

 

 


Då jag och min familj, för länge sedan, bodde i Chicago upplevde vi många fördelar. På toppen av min lista låg de många ypperliga restauranger som alla försökte briljera över varandra, inte bara i sitt utbud, utan också i portionsstorlekar. Ta t ex en Italiensk restaurang—min fru och jag beställde halva portionsstorlekar och hade ändå mat över till vårt kvällsmål! De generösa portionerna fick en att känna sig som om man var hemma hos min farmor. Hon höll sällan tillbaka då hon uttryckte sin kärlek genom matlagningskonsten.

Jag upplever en liknande känsla då jag begrundar min Himmelske Faders kärlek som Han utgjutit genom rikedomarna i Hans nåd (Ef. 1:7-8). Han förmår sannerligen ”göra långt mer än allt vi ber om eller tänker” (3:20). Jag är så tacksam att vår Gud inte är en snål Gud som motvilligt pytsar ut Sina välsignelser i små portioner. Tvärt om, Han är en Gud som öser ut förlåtelse för en förlorad son (Luk. 15) och dagligen kröner oss med ”nåd och barmhärtighet” (Ps. 103:4).

Ibland kan vi uppleva att Gud inte försett oss med det vi tror oss behöva. Men om det ”enda” Han gjorde för oss var att förlåta våra synder och garantera oss evigt liv i Himmelen, då vore det mer än nog. Så låt oss, redan idag, fröjdas i vår generöse Gud.

—Joe Stowell


Herre, låt mig ofta bli påmind om Din överflödiga generositet mot mig. Hjälp mig ha en generös ande gentemot min nästa så att de kan lära känna och fröjdas i Dig.


PRISA GUD FRÅN VILKEN ALLA VÄLSIGNELSER HAR SITT URSPRUNG.