Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: Psaltaren 103:6-18

”Han handlar inte med oss efter våra synder och lönar oss inte efter våra missgärningar.”
Psaltaren 103:10

Bibeln På Ett År:

1 Krönikeboken 19-21
Johannes 8:1-27

 

 


Ibland när människor frågar mig hur jag mår, svarar jag, ”Bättre än jag förtjänar.” Jag kommer ihåg en välmenande person som svarade, ”O, nej, Joe, du förtjänar mycket,” och till detta svarade jag, - ”Egentligen inte.” Jag tänkte på vad jag verkligen förtjänade—nämligen Guds dom över mig.

Vi glömmer lätt hur syndfulla vi är innerst inne. Att ha högre tankar om oss själva än vad vi borde, minskar vår uppfattning om hur mycket vi bör tacka Gud för Hans nåd. Detta förminskar på något sätt det pris Han fick betala för att Frälsa oss.

Dags att se sanningen i vitögat! Som Psalmisten påminner oss, Gud har inte handlat med oss ”efter våra synder och lönar oss inte efter våra missgärningar” (Ps. 103:10). Om vi betänker vilka vi är i ljuset av en helig och rättvis Gud, så är helvetet det enda vi förtjänar. Och Himmelen är en absolut omöjlighet, vore det inte för den gåva vi fick i Kristi offerdöd på korset. Om Gud inte gör något annat än Frälser oss, så har Han redan gjort mer för oss än vi förtjänar. Det är inte att undra på att Psalmisten säger, ”så hög som himlen är över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom” (v.11).

När vi nu känner vår sanna natur, så kan vi bara säga ”Otrolig nåd—dessa ord ljuder så underbart!” Han skänker oss så mycket mer än vi förtjänar. —Joe Stowell


Tack Herre för att Du inte ger mig det straff mina synder förtjänar. Jag är tacksam mot Dig för den nåd och kärlek Du visade på korset för att friköpa och förlåta mig. Ditt offer är långt mer än jag förtjänar.


OM GUD INTE GÖR ANNAT ÄN FRÄLSER OSS, SÅ HAR HAN REDAN GJORT LÅNGT MER ÄN VI FÖRTJÄNAR.