Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: 1 Korinthierbrevet 6:9-11

”Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.”
1 Korinthierbrevet 6:11

Bibeln På Ett År:

2 Kungaboken 1-3
Lukas 24:1-35

 

 


För många år sedan, under en gudstjänst, gick pastor Ray Stedman fram till predikstolen och läste dagens text: ”Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er” (1 Kor. 6:9-11).

Därefter lyfte han på huvudet och sade med ett roat leende, ”Jag är nyfiken: Hur många av er har begått en eller flera av dessa synder i sitt tidigare liv? De som känner sig träffade, stå upp.”

Det var en ung man där som aldrig tidigare deltagit i en Församling. Han hade nyligen blivit Frälst under ett av Billy Grahams korståg. Han kom förskrämd och darrande till Församlingen en söndag, utan att veta vad som skulle hända. Han berättade senare för mig att när han hörde pastorns fråga, såg han sig omkring efter någon som kanske ställde sig upp. Ingen stod upp till att börja med, men snart stod de flesta i Församlingen. Han sade till sig själv ”De är folk av min sort!”

Vi kan alla finna oss själva på Paulus’ lista i 1 Korinthierbrevet. Men när vi bekänner vår synd och tar emot gåvan som heter evigt liv—betald genom Jesu död—blir vi en ny skapelse, Frälst genom nåden (Rom. 6:23, 2 Kor. 5:17). —David Roper


Han rörde vid mig, Han rörde vid mig, O vilken glädje som fyllde min själ! Något hände och nu vet jag att Han rörde vid mig och gjorde mig hel.


JAG HAR INGET ATT ERBJUDA DIG, HERRE, JAG KAN BARA FÖRLITA MIG PÅ KORSETS UNDER.