Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: 1 Korinthierbrevet 11:23-32

”Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.”
1 Korinthierbrevet 11:26

Bibeln På Ett År:

1 Kungaboken 16-18
Lukas 22:47-71

 

 


Vid en nattvardsgudstjänst, där min fru och jag deltog, ombads medlemmarna i Församlingen att komma fram för att ta emot brödet och vinet från en av pastorerna eller någon av de äldste. Dessa citerade för var och en texten om Jesu offerdöd. Detta var en särskilt rörande ceremoni, som ibland kan framföras rutinmässigt, utan större inlevelse. Efter det vi återvänt till våra sittplatser, betraktade jag hur andra tyst och långsamt gick förbi. Det var slående att se hur många som hade tårar i ögonen. För mig, och för andra jag talade med senare, var det tårar av tacksamhet.

Orsaken till dessa tårar kan ses i svaret på varför vi firar nattvarden. Efter att ha undervisat Församlingen i Korint om meningen med nattvarden, underströk Paulus sin undervisning med följande mäktiga ord: ”Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer” (1 Kor. 11:26). De olika delarna i nattvardsceremonin pekar direkt på korset och Kristi Frälsningsoffer för vår skull. Därför handlade denna ceremoni om så mycket annat än bara ritual—den handlade om Kristus själv. Hans kärlek. Hans offer. Hans kors. För oss.

Hur otillräckliga är inte de ord som skall beskriva Kristi speciella betydelse för mänskligheten! Ibland säger tårar av tacksamhet mer än vad vi med ord kan uttrycka. —Bill Crowder


Om hela jorden tillhörde mig, vore den ändå en alltför ringa gåva; Underbar kärlek, en Gudomlig kärlek, är värda att få min själ, mitt liv, mitt allt.


DEN KÄRLEK KRISTUS VISADE OSS PÅ KORSET ÄR STÖRRE ÄN VAD ORD KAN UTTRYCKA.