Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: Johannes 1:6-14

”Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.”
Johannes 1:14

Bibeln På Ett År:

2 Samuelsboken 21-22
Lukas 18:24-33

 

 


Att sköta ett saltvattensakvarium är ingen lätt uppgift, upptäckte jag. Jag var tvungen att använda ett bärbart kemiskt laboratorium för att reglera nitratnivåerna och mängden ammoniak. Jag pumpade in vitaminer, antibiotika, sulfa och enzymer. Jag filtrerade vattnet genom glasfiber och träkol.

Man kunde kanske tro att mina fiskar skulle vara tacksamma. Men icke! När skuggan av min figur skymtade över akvariet för att ge dem mat, tog de skydd i närmsta snäckskal. Jag tycktes dem alltför stor och skrämmande; de förstod inte vad jag gjorde. De visste inte att det jag gjorde var av välvilja. Att ändra deras uppfattning av hela situationen skulle kräva en ny skapelse. Jag skulle behöva bli en fisk och ”tala” till dem på ett språk som de kunde förstå. Detta var ju omöjligt för mig.

Enligt Skriften gjorde Gud, universums Skapare, något som tycktes omöjligt. Han kom till Jorden i ett spädbarns kropp. Johannes berättar, ”Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte” (Joh. 1:10). Så Gud, som skapade all materia, tog människogestalt i denna världen, liksom en skådespelsförfattare kan bli en rollinnehavare i sitt eget teaterstycke. Gud skrev en berättelse, använde Sig av verkliga aktörer, och skrev på historiens boksidor. ”Och Ordet blev kött och bodde bland oss” (v.14). —Philip Yancy


Du är värd all ära, evige Herre, Iklädd kött och blod kom Du: Du valde en krubba som Din tron, Trots att hela skapelsen tillhör Dig – endast Dig.


GUD KOM TILL MÄNNISKORNA FÖR ATT ERBJUDA EVIG FRÄLSNING.