Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: Johannes 5:24-30

”Den stund kommer, då alla som är i gravarna skall höra hans röst och gå ut ur dem.”
Johannes 5:28-29

Bibeln På Ett År:

2 Samuelsboken 12-13
Lukas 16

 

 


En gammal målning som jag såg nyligen gjorde ett starkt intryck på mig. Dess titel Anastasis betyder ”återuppståndelse,” och den avbildar triumfen i Kristi seger över döden på ett förbluffande sätt. Herren Jesus, nyss uppstånden från graven, lyfter Adam och Eva ut ur deras kistor till evigt liv. Det som är så förvånande med detta konstverk är det sätt på vilket det skildrar hur andlig och kroppslig död, resultatet av syndafallet, dramatiskt upphävdes av den uppståndne Kristus.

Innan Sin död på korset, förutsade Herren Jesus en framtida dag när Han kommer att kalla troende till att leva i en ny och förhärligad existens: ”den stund kommer, då alla som är i gravarna skall höra hans röst och gå ut ur dem” (Joh. 5:28-29).

Tack vare Jesu seger över döden, betyder inte graven slutet. Vi upplever naturligtvis sorg när våra nära och kära avlider. Men en troende sörjer inte på samma sätt som en person som inte hyser något hopp (1 Tess. 4:13). Vittnesbördet om Jesu återuppståndelse innebär att alla Kristna en dag kommer att tagas ut ur sina gravar för att bli iklädda sina förhärligade kroppar (1 Kor. 15:42-44). Och därefter ”skall vi alltid vara hos Herren” (1 Tess. 4:17). —Dennis Fisher


Käre Herre, tack för att Du offrade Ditt liv för våra synder så att vi får leva. Vi är tacksamma för Din död och återuppståndelse så att vi kan vara säkra på att vi en dag kommer att vara med Dig där ingen död mera finns.


EFTERSOM KRISTUS LEVER, SKALL VI OCKSÅ LEVA.