Vårt Dagliga Bröd Apr-Juli 2014Läs: 2 Korinthierbrevet 3:7-18

”Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.”
2 Korinthierbrevet 3:18

Bibeln På Ett År:

1 Samuelsboken 10-12
Lukas 9:37-62

 

 


Jag har en vän som tycks mig vara bättre än jag i alla avseenden. Han är klipskare; hans tankar är djupare än mina; och han vet vilka böcker man helst bör läsa. Han är t o m en bättre golfspelare än jag. Att vara tillsammans med honom tvingar mig att bli en bättre och mer eftertänksam person. Hans förträfflighet sporrar mig till att bli en bättre människa.

Detta visar på en andlig princip: Det är mycket viktigt för oss att ge oss själva tid att läsa Guds Ord så att vi bättre kan förstå Jesus. Att läsa om betydelsen av Jesu kravlösa kärlek till oss alla får mig själv att älska utan krav. Hans barmhärtighet och kärleksfulla nåd till dem som minst förtjänar det får mig att skämmas över min benägenhet att ibland inte förlåta och i stället söka hämnas.

Jag upptäcker att jag blir en mer tacksam person när jag inser att jag—trots att jag själv syndat—får erfara Herrens underbara rättfärdighet. Hans outgrundliga vägar och överlägsna vishet motiverar och förvandlar mig. Jag har svårt att vara nöjd med mitt liv som det är, när jag i Hans närvaro motiveras att bli mer lik Honom.

Aposteln Paulus manar oss att med glädje betrakta Kristus. När vi gör det ”[förvandlas vi] till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden” (2 Kor. 3:18). —Joe Stowell


Herre, hjälp mig att närma mig Dig med ett hjärta vidöppet för allt vad Du är och vill att vi skall bli. Tack för att Du får oss att förstå Dig och för glädjen att få vara glansen av Din nåd.


HÅLL DIG NÄRA GUD. DU KOMMER ATT BLI FÖRÄNDRAD FÖR ALLTID.