Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: 2 Krönikeboken 24:1-2,15-22

”Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så kommer ni inte att göra vad köttet begär.”
Galaterbrevet 5:16

Bibeln på ett år:

5 Mosebok 11-13
Markus 12:1-27

 

 


Under min tid som lärare och tränare vid en Kristen gymnasieskola, så uppskattade jag verkligen samspelet med tonåringarna, och sökte leda dem till ett meningsfullt liv i enlighet med Kristus, karakteriserat av kärlek till Gud och varandra. Min målsättning var att förbereda dem för att leva för Gud livet igenom. Det skulle endast ske om deras tro blev en vital del av deras liv genom inverkan av den Helige Ande. De som inte följde Kristus irrade omkring efter det att de kom bort från inverkan av sina Kristna lärare och föräldrar.

Detta framkommer även i berättelsen om Kung Joas av Juda och hans farbror Jojada. Jojada, som var en klok rådgivare, fick Joas till att leva ett liv som ärade Gud (2 Krön. 24:11-14).

Problemet var att Joas inte, för sin egen del, hade anammat ett ärbart liv. Efter det Jojada avlidit, övergav Kung Joas ”HERRENS, sina fäders Guds, hus” (v.18) och började ha sin tillbedjan på ett hedniskt sätt. Han vände sig bort och blev så ond att han lät mörda Jojadas son (v.20-22).

Att ha någon i sitt liv som vägleder till ett liv i tro och i likhet med Jesu liv är bra och till hjälp, men ännu bättre är att lära känna Herren Jesus själv (det är meningen) och lära oss att förlita oss på den Helige Ande att vara vår guide (Gal. 5:16). Det är att göra vår tro personlig.

—Dave Branon


Herre, tack för dem i mitt liv som inspirerat mig till att följa Dig. Hjälp mig att jag inte primärt förlitar mig på dem utan på Din Helige Ande att leda mig.


ANDRAS TRO UPPMUNTRAR—VÅR EGEN LEDER TILL FÖRVANDLING.