Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Johannes 15:9-17

”Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner.”
Johannes 15:13

Bibeln på ett år:

3 Mosebok 15-16
Matteus 27:1-26

 

 


Under repetitionen inför min brors bröllop, tog min man en bild av bruden och brudgummen då de stod framför pastorn. När vi tittade på fotografiet senare, märkte vi att kamerans blixt hade belyst ett metall kors i bakgrunden, vilket syntes lysa över paret.

Fotografiet påminde mig om att äktenskapet är en bild av Kristi kärlek till Församlingen som bevisades på korset. När Bibeln instruerar män att älska sina hustrur (Ef. 5:25), jämför Gud denna typ av trofast, osjälvisk kärlek med Kristi kärlek till Sina anhängare. Eftersom Kristus offrade Sitt liv för kärlekens skull, är vi alla manade att älska varandra (1 Joh. 4:10-11). Han dog i vårt ställe, så att vår synd inte skulle hålla oss åtskilda från Gud i evighet. Han levde ut Sina Ord inför lärjungarna: ”Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner” (Joh. 15:13).

Många av oss lider av smärta från upplevelser av övergivenhet, avvisande, och svek. Trots allt detta, genom Kristus, kan vi förstå den uppoffrande, empatiska och varaktiga karaktären som sann kärlek innebär. Idag, kom ihåg att du är älskad av Gud. Jesus bevisade det med Sitt liv.

—Jennifer Benson Schuldt


Förunderlig kärlek, förunderlig nåd—så djup och mäktig. Guds gåva genom Kristi kärleksfulla offer består och är en gåva till var och en som gåvan vill ta emot.


INGET BEVISAR GUDS KÄRLEK TYDLIGARE ÄN JESU KORS.