Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: 2 Mosebok 3:1-12; Psaltaren 119:18

”Då tänkte Mose: ’Jag måste gå dit och betrakta den underbara synen och se varför busken inte brinner upp.’”
2 Mosebok 3:3

Bibeln på ett år:

4 Mosebok 23-25
Markus 7:14-37

 

 


Denna morgon uppvisades en fantastisk soluppgång men jag var alldeles för upptagen för att kunna njuta av den. Jag vände mig bort och engagerade mig i något helt annat. För en stund sedan for tankarna tillbaks till denna soluppgång och jag insåg att jag denna morgon hade gått miste om en speciell tid för lovprisning.

Mitt under dagens bestyr och stress finns strimmor av skönhet som omger oss. Vi skymtar Guds godhet som vi kan erfara både här och var längs vår väg. Dessa är platser där Himmelen bryter sig in i universum—om vi bara tog tid för att stanna upp och reflektera över Guds kärlek till oss.

Tänk om Moses helt flyktigt hade kastat en blick på den brinnande busken som inte ”brann upp” (2 Mos. 3:2)? Tänk om han inte hade brytt sig om den—han hade fåren att vakta och sköta, ni vet det där viktiga arbetet att utföra. Han skulle då ha gått miste om syftet med hela händelsen, det livsförvandlande mötet med universums Skapare. (v.4-12).

Ibland måste vi skynda oss vidare i livet, men vanligtvis ska vi inte behöva göra det och då även vara mer uppmärksamma. Livet här på jorden sker i nuet. I livet ingår att vara observant. Det är att erfara Guds kärlek som strömmar fram. Det är att vända sig om för att beskåda miraklet av en soluppgång. Något övergående, men symboliskt; evigheten som väntar oss.

—David Roper


Herre öppna mina ögon så att jag kan se Sanningens ljus som Du har för mig: Låt mig få se vad Du har berett för mig, genom Din Son Jesus Kristus.


HERRE, ÖPPNA VÅRA ÖGON SÅ ATT VI KAN SE.