Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Markus 10:35-45

”Men så är det inte hos er, utan den som vill vara störst bland er skall vara de andras tjänare”
Markus 10:43

Bibeln på ett år:

1 Mosebok 49-50
Matteus 13:31-58

 

 


En del människor känner sig som om de vore en liten sten som knappt syns i en djup floddal. Men hur obetydliga vi än känner oss, så kan vi användas av Gud på ett mirakulöst sätt.

I en predikan i början av 1968, citerade Martin Luther King Jesu Ord från Markus 10 angående tjänande. Därefter sade han ”Var och en kan bli stor, eftersom vi alla kan vara tjänare åt andra. Du behöver inte ha en universitetsutbildning för att tjäna. Du behöver inte kunna få verbform att överensstämma med subjektet i en mening för att tjäna. Du behöver inte känna till Platon och Aristoteles för att tjäna … Vad du behöver är ett hjärta fullt av nåd och en själ som styrs av kärlek.”

När Jesu lärjungar grälade om vilka som skulle få de förnämsta platserna i Himmelen, sade Han till dem: ”Men så är det inte hos er, utan den som vill vara störst bland er skall vara de andras tjänare, och den som vill vara främst bland er skall vara allas slav. Ty Människosonen har inte kommit för att bli betjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många” (Mark 10:43-45).

Ibland funderar jag på dessa ord. Är det så vi människor uppfattar storhet? Tjänar vi alla med ett glatt hjärta och gör gärningar som ingen lägger märke till? Är meningen med att tjäna att behaga Herren snarare än att få beröm av andra? Om vi är villiga att vara tjänare, vittnar våra liv om Den Ende som verkligen är stor.

—Vernon Grounds


Ingen gärning är i sig för liten, Ingen ej heller så stor att den uppfyller hela jorden: Men själviska gärningar är små, Och stora gärningar är de som vittnar om Gud.


SMÅ GÄRNINGAR, GJORDA I KRISTI NAMN, ÄR VERKLIGEN STORA GÄRNINGAR.