Vårt Dagliga Bröd Jan-Mar 2014Läs: Psaltaren 4

”Du har skänkt mitt hjärta glädje, mer än då man får säd och vin i mängd.”
Psaltaren 4:8

Bibeln på ett år:

1 Mosebok 33-35
Matteus 10:1-20

 

 


Hur vi än försöker—vi kastar oss hit och dit, snurrar runt, skakar om kudden eller slår på den, så kan vi ibland helt enkelt inte somna. Efter att ha erbjudit några goda råd om hur man kan få en bättre nattsömn, slog en tidningsartikel fast att det faktiskt inte finns ett ”säkert sätt” att somna.

Det finns många anledningar till varför vi inte kan somna. Många av dessa anledningar kan vi inte göra något åt. Men ibland orsakas oönskad sömnlöshet av oroliga tankar, bekymmer, eller skuldkänslor. Då kan det exempel som ges i Davids Psaltaren 4 hjälpa. Han åkallade Gud, bad om barmhärtighet och att Gud skulle höra hans bön (v.2). Han påminde också sig själv att Gud verkligen hör bön när vi åkallar Honom. (v.4). David tröstar oss: ”Tänk efter i era hjärtan under nattens vila och var stilla” (v.5). Om man koncentrerar sig på den godhet och nåd som Gud visar vår värld, våra kära och oss själva, så kan vi få hjälp med att lita på Gud (v.7).

Herren vill hjälpa oss att glömma våra bekymmer om hur vi skall kunna finna lösningar på våra problem, och i stället förlita oss på att Han kan göra det. Han kan ingjuta glädje i våra hjärtan (v.8), så att vi kan lägga oss ner och sova i frid ”ty du, HERRE, du låter [oss] bo i trygghet” (v.9).

—Dave Egner


Ge mig en fridfull själ, käre Herre, Mitt i de stormar som rasar, Så att jag kan få vila och ro, Ett lugn som uppfyller hela mitt inre.


OCKSÅ NÄR VI INTE KAN SOVA. KAN GUD GE OSS RO OCH VILA.